BEVERWIJK - Een 84-jarige bewoner van Beverwijk heeft vrijdag aangifte gedaan van bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genaamd. Hij is telefonisch benaderd door een vrouw die zich uitgaf als medewerkster van een bank. Zij gaf aan dat er geprobeerd was om geld van de rekening van de aangever te sluizen, en dat er nu snel geld veilig gesteld moest worden. De 84-jarige aangever verleende medewerking en heeft ingelogd. Uiteindelijk is er € 13.000,-- van de rekening weggesluisd voor bestellingen aan kleding.

De politie in de IJmond constateerde vrijdag een flinke toename van dit soort delicten. Zo ontving de politie die dag maar liefst 6 meldingen van soortgelijke bankhelpdeskfraude gevallen. De politie waarschuwt een ieder hier nooit op in te gaan.

Medewerkers van een bank zullen u nooit vragen om uw beveiligingscode, uw pas op te sturen of af te geven, geld over te maken of via een link in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Meer informatie over bankhelpdeskfraude/spoofing vindt u hier.