Veel Nederlandse ondernemers hebben de ambitie om hun bedrijf uit te breiden naar Duitsland. Dat lijkt gemakkelijker dan het in werkelijkheid is. De Duitse markt lijkt veel op de Nederlandse, maar dat wil niet zeggen dat er geen verschillen zijn. Een van de dingen die vaak wordt onderschat, is het belang van de Duitse taal. Met alleen Engels kom je vandaag de dag een heel eind, maar wil je echt succes hebben, dan is het belangrijk dat je je nieuwe, potentiële klanten aanspreekt in hun eigen taal. Zorg er daarom voor dat je mensen in je team hebt die de Duitse taal perfect beheersen. We laten je in dit artikel zien hoe je dat aanpakt.

Het belang van de Duitse taal voor je bedrijf

Alhoewel een groot deel van de Duitse bevolking Engels spreekt, bereik je meer wanneer je de Duitse taal machtig bent als je in Duitsland wilt ondernemen. Het is daarmee ook gelijk een goede manier om je te onderscheiden van andere bedrijven die hun hele strategie in het Engels hebben gegoten. Bovendien brengt iemand die Duitstalig opgevoed is niet alleen een taal mee, maar ook veel ervaring op cultureel gebied. Een Duitser weet hoe de hazen lopen in Duitsland en daar kun je profijt van hebben. Wil je dus een goed team samenstellen voor je bedrijf om de expansie naar Duitsland in goede banen te leiden, ga dan personeel werven in Duitsland zelf. Het is namelijk veel effectiever om een van oorsprong Duits persoon in dienst te nemen dan om een Nederlander in te huren die een paar woordjes Duits spreekt.

Bouw online de basis van je bedrijf in Duitsland

Uitbreiden naar het buitenland vergt een gedegen strategie. Een goede start, is te zorgen dat je online je zichtbaarheid vergroot. Ook hier is de Duitse taal weer van groot belang. Zorg ervoor dat je je website beschikbaar maakt in de Duitse taal. Publiceer relevante artikelen in de Duitse taal en doe ook je SEO in het Duits. Dat betekent dat je nuttige artikelen op externe sites plaatst die in Duitsland veel bezocht worden. Ook een gerichte Google Ads campagne in het Duits kan een goede toevoeging zijn aan het fundament van je bedrijf in Duitsland. Tot slot is het belangrijk dat wanneer klanten je willen spreken, er iemand beschikbaar is om hen in de Duitse taal te woord te staan. Je zult merken dat dit gelijk een band schept met je nieuwe klanten en dat is precies wat je nodig hebt.

Zelf of zoek of de recrutering uitbesteden?

Waar vind je nieuwe Duitse talenten? Ga voor resultaat en schakel een recruitmentbureau in Duitsland in. Deze mensen hebben een groot netwerk van getalenteerde mensen. Je bespaart jezelf hiermee een hoop tijd en energie en bovendien eindig je waarschijnlijk met een topkandidaat. Neem daarom een keer contact op met een recruiter om te horen wat je voor ogen had. We zijn er zeker van dat je eindigt met een droomkandidaat.