Steeds meer zaken in Beverwijk verlopen digitaal. Je regelt je gemeentelijke zaken online, leest lokaal nieuws via websites en volgt buurtontwikkelingen via sociale media en digitale nieuwsbrieven. Toch blijft het belangrijk dat iedereen kan meekomen, ook wie minder handig is met computer of smartphone.

Gemeentezaken steeds vaker online

Via de website van de gemeente Beverwijk kun je al veel aanvragen en meldingen digitaal doen, zoals uittreksels, verhuizingen of vergunningen. Ondernemers en organisaties kunnen daarnaast met eHerkenning veilig inloggen om specifieke diensten te regelen, bijvoorbeeld subsidies, standplaatsvergunningen of gebruik van openbare grond.

Online regelen heeft voordelen: je bent niet gebonden aan openingstijden en hebt alle informatie op één plek. Voor veel inwoners scheelt dit tijd en soms ook een fysiek bezoek aan het gemeentehuis.

Lokaal nieuws op scherm en in de bus

Lokale kranten, nieuwswebsites en streekomroepen zorgen ervoor dat je ook digitaal op de hoogte blijft van wat er speelt in Beverwijk en omliggende plaatsen. Via websites, livestreams en social media lees of hoor je nieuws over verkeer, veiligheid, evenementen en politiek in de regio.

Steeds meer mensen brengen hun vrije tijd online door, van films en muziek tot spelletjes en kansspelen. Voor wie zich wil oriënteren op de Nederlandse gokmarkt bieden gespecialiseerde platforms een overzicht van de beste gokplatformen in Nederland. Deze sites vergelijken legale aanbieders en leggen uit hoe vergunningen werken, welke spellen beschikbaar zijn en hoe klantenservice wordt geregeld. Zo ontstaat een duidelijker beeld van wat verantwoord online gokken inhoudt.

Toegankelijk en bereikbaar voor iedereen

Niet iedereen is even digitaal vaardig en dat is een bekend aandachtspunt bij gemeenten. Beverwijk werkt daarom aan digitale toegankelijkheid van haar websites en diensten, zodat mensen met een beperking of minder ervaring online toch zelfstandig hun weg kunnen vinden.

Daarnaast blijven er alternatieven bestaan: telefonisch contact, balies en hulp via lokale organisaties. Zo blijft de gemeente ook bereikbaar voor inwoners die liever persoonlijk geholpen worden.

Samen meedenken via digitale platforms

Inwoners kunnen ook digitaal meedenken over plannen in de stad, bijvoorbeeld via participatie- of meedenkplatforms van de gemeente. Daar bekijk je projecten, vul je enquêtes in of laat je ideeën achter over verkeer, leefomgeving of voorzieningen in de buurt.

Dat soort online-participatie maakt het makkelijker om mee te praten, ook als je geen tijd hebt om naar een fysieke bijeenkomst te gaan. Zo blijft de band tussen inwoners en gemeente ook digitaal sterk.

Hulp als je digitaal vastloopt

Loop je vast bij het aanvragen van een regeling of het gebruiken van een online dienst, dan is er vaak hulp in de buurt. Landelijk werken gemeenten samen met bibliotheken en andere organisaties om mensen te ondersteunen bij digitale overheidstaken. In veel gevallen kun je ook terecht bij wijk- of buurtpunten waar vrijwilligers en professionals met je meekijken op het scherm.

Zo sta je er niet alleen voor als inloggen, formulieren of bijlagen versturen even niet lukt. Twijfel je of je iets online goed hebt gedaan, neem dan contact op met de gemeente of een lokaal informatiepunt. Zo blijft Beverwijk ook in het digitale tijdperk een stad waar iedereen aangesloten kan blijven.