BEVERWIJK - Van 9 september tot en met 21 oktober 2017 is de fotoexpositie ‘Solo voor twee’ te zien bij het fotografiecentrum ISOO.nu aan het Stationsplein 46 in Beverwijk. Alle zaterdagen van 12.00 tot 16.00 uur en op de maandagavonden als er een activiteit is, zoals een lezing en het Fotocafé; kijk hiervoor op de website www.isoo.nu.

Iedereen noemt zichzelf fotograaf. Sinds de komst van de smartphones en de opkomst van de sociale media tenminste. Voorgekookte software en programma’s bepalen tegenwoordig het algemene beeld van wat men fotografie noemt. Alles is gelikt, aangedikt en ‘geperfectioneerd’. Gevolg is dat de spoeling van kwalitatief hoogstaande fotografie alleen maar veel dunner is geworden.

Fotografie is in eerste instantie vooral kijken. Maar het ‘zien’ is slechts enkelen voorbehouden. Voorbeeld daarvan is schrijver en kunstenaar Marco Termes, die na ruim een jaar fotograferen, niet gehinderd door enige kennis van de fotografische techniek, duidelijk maakt dat het vooral gaat om ‘het zien’.

Zelf grijpt Onno van Middelkoop de laatste jaren vooral terug op de oude technieken. Fotograferen op midden formaat zwart wit film zonder belichtingsmeter, het zelf maken van negatieven met zilvergelatine op glasplaat in de doka zijn daar voorbeelden van. Fotograferen met de oude houten platencamera is een avontuur op zich. En natuurlijk vooral het ontwikkelen van de glasplaten in de doka. In combinatie met de nieuwe techniek maakt dit alles dat fotografie voor mij spannend blijft en uitdagingen blijft bieden.

Onno van Middelkoop is voornamelijk documentair fotograaf, legt vast wat zich aanbiedt. Met de glasplaten ensceneert hij met belichtingstijden tussen de twee en de tien seconden. Dat vergt weer een totaal andere benadering. ‘Slow photography’ als tegenhanger van de snelle en direct deelbare beelden van nu. Tegenwoordig stijgt de vraag naar film, oude camera’s en oude technieken weer. Een teken dat vooral het ambacht van de fotografie weer terrein aan het winnen is. In de ogen van Onno een goede ontwikkeling.